Tertúlia literària a l'ombra d'una mimosa
Vaig rebre una invitació
per whatsapp: “Tertúlia Pedagògica Dialògica”, A la sombra de este árbol”,
Paulo Freire. Oberta a totes les persones que desitgen millorar l’educació en
valencià”.
Una paraula em va
encuriosir: “Dialògica”. Ja l’havia sentida. Però què volia dir realment, en unir-la a “tertúlia
pedagògica”?
Els criteris de
participació eren senzills: llegir i
seleccionar algun paràgraf del llibre, i compartir-lo amb el grup. Organitzat
pel Seminari “ A Muscles de Gegant” Horta Nord. AEE per una escola inclusiva.
Només tenia cinc
dies per a llegir-me el llibre, però me’n va sobrar un.
Vaig anar a la
cita amb la ment oberta i encuriosida. Hi havia cares conegudes, i d’altres no
pas. Eren tot dones excepte un, Xavi. En total:
quinze persones entre mestres i mares.
Estava expectant,
no volia perdre’m res de la tertúlia. Parlàrem suaument, sense pausa, traient
des de molt endins aquelles paraules que més ens havien amerat en la lectura.
La manera en què
estes dones parlaven dels seus alumnes, de la feina que fan dins de la classe,
em va fer sentir la tendresa i la força amb què treballen per a millorar l’educació.
Recolzades per les mares participants perquè aquest corrent educatiu siga
efectiu, total la comunitat deu estar implicada.
Vaig sentir l’esperança
de què tant parla Freire al llibre. Esperança contra el fatalisme incrustat en
les classes populars que tant preocupa a l’escriptor.
És un llibre que
parla d’amor.... al món i a les persones.
És un llibre que
parla de lluita, de “mantenir l’esperança fins i tot quan l’aspra realitat
suggereix tot el contrari”. I continua: “Reconec els enormes obstacles que el nou ordre imposa als sectors més fràgils
del món, així com als seus intel.lectuals, obstacles que indueixen cap a
posicions fatalistes davant la concentració de poder. Reconec la realitat.
Reconec els obstacles, però rebutge acomodar-me en silenci o simplement a ser l’eco
buit, avergonyit o cínic del discurs dominant... “ (Pàg. 55)
Parla de la
importància de l’educació: “Els animals són ensinistrats, les plantes són
cultivades, i els homes i dones s’eduquen”. (Pàg. 102).

“Una educació que
propugna i aprofite situacions on els educands experimenten la força i el valor
de la unitat en la diversitat. Res que no puga estimular la manca de
solidaritat, de companyonia. Res que no treballe contra la formació d’una
seriosa disciplina del cos i la ment, sense la qual es frustren els esforços
per saber. Tot en favor de la creació d’un clima a l’aula on ensenyar,
aprendre, estudiar, són actes seriosos però també provocadors d’alegria. Sols
per a una ment autoritària, l’acció educativa és una tasca avorrida. Per a
educadores i educadors democràtics, l’acte d’ensenyar, d’aprendre i d’estudiar
són quefers exigents, seriosos, que no sols provoquen plaer sinó que en si són
alegres...” (Pàg. 97).
Un llibre molt lúcid i encoratjador, que em tornaré a llegir segurament més de dues vegades.
Així em vaig
assabentar del que és una “tertúlia dialògica”. Té com a base les reflexions,
debats, arguments i experiències de la vida quotidiana dels participants.
El seminari, del
qual aquesta tertúlia dialògica forma part, és per a gent preocupada per voler
millorar l’educació i contribuir en la transformació social que puga garantir
una societat menys injusta (Mònica). Està obert a tota la comunitat.
Sols em resta
donar les gràcies per aquesta meravellosa “cita” un dissabte de matí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada