L'any 1981
va caure en les meues mans un exemplar d'EL VERÍ DEL TEATRE, de Rodolf Sirera. Jo
era molt jove, i en aquell moment m'apassionava aquell món . Imaginava la màgia
de l'escenari, interpretant els més diversos papers, acompanyat per gent amb les mateixes inquietuds que jo.
M'ho havia passat molt bé mesos abans representant un fragment d'una obra de
teatre de Woody Allen. A l'igual que en l'obra de Sirera, eixien sols dos
personatges, la càrrega de text dels quals era evident. Però alguna cosa em deia que no seria igual.
De tornada
cap al meu poble, en el sorollós trenet que eixia de l'antiga estació del Pont
de Fusta de València, vaig devorar el text àvidament, fins al punt que
pràciticament vaig acabar de llegir tota l'obra en arribar a la meua
destinació. Una doble sensació dificil d'explicar em va envair durant algun
temps. D'una banda, em vaig traure el barret davant aquell prodigi literari,
tan sofisticat i alhora tan senzill, captivant la meua ànima lectora de
principi a fi, com qui es delecta amb el
sabor de l'àpat més saborós que hagués tastat mai. I d'altra banda, vaig obrir
els ulls davant la inimaginable dificultat interpretativa.
A l'interior
del llibre, a més, s'explicava que l'any 1978 l'obra havia estat enregistrada
per a TVE a Catalunya (encara no existia TV3), i un dels protagonistes era el
nostre benvolgut i enyorat Ovidi Montllor. Una obra escrita per un valencià i interpretata a Barcelona per un altre valencià. Un munt de satisfaccions
estimulants per a la unitat de la llengua, tan qüestionada en aquells anys pel
blaverisme més intransigent.
Però el plaer
absolut va ser quan anit -més de trenta anys després- vaig ser testimoni del directe més absolut. Al Teatre Micalet de
València, en una preestrena íntima i càlida, mig centenar de persones vàrem
assistir a la posada en escena de l'obra. Aquesta vegada els personatges eren
dues dones, dues actrius, dos monstres de la interpretació, les quals -amb aquesta prova de foc- varen dignificar llur professió.
Amb un escenari
original (un cercle amb dos nivells, simulant l'interior d'un circ romà, molt escaient per a l'evolució de les reaccions de cada personatge- i una senzillesa d'escenari
que no per això deslluïa l'acte, arrodonien un decorat vestit per a l'ocasió. M'havia rellegit l'obra
uns dies abans, i curiosament tenia el text molt fresc a la memòria. I vaig
assaborir cada línia, anticipant-me a l'evolució dels fets. Entenc que qui no
coneixia l'obra, la sorpresa dels esdeveniments pot fer més atractiva la
representació. En el meu cas, però, no vaig trobar a faltar aquesta exquisidesa
pròpia de les intrigues més enrevessades, i vaig gaudir de prinicipi a fi.
Un excel·lent
per a les actrius Pilar Almeria i Cristina Garcia, per al director Joan Peris,
i per descomptat un molt que complet excel·lent i brillant a Rodolf Sirera, el
qual va comprovar ahir que -malgrat el pas des anys- aquesta obra ja està
immersa en les autopistes de les gran creacions literàries de tots els temps en
la nostra llengua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada